Гуцалюк І.
Л.,
настаўніца
беларускай мовы і літаратуры вышэйшай катэгорыі
Гродзенскай
гарадской гімназіі
Тэма:
Літаратурная легенда М. Танка «Ля
вогнішч начлежных» (урывак з паэмы «Нарач»)
Клас: 5 клас
Месца ўрока ў межах праграмы, тэмы: чацвёрты ўрок па раздзеле “Вусная народная творчасць”,
першы ўрок пасля тэмы “Народныя казкі”.
Мэта: аднавіць веды вучняў пра жанр легенды, дапамагчы асэнсаваць змест
паэтычнай апрацоўкі М. Танкам народнай легенды пра ўзнікненне возера Нарач.
Задачы: стварыць умовы для засваення вучнямі зместу паэтычнай апрацоўкі М. Танкам
народнай легенды пра ўзнікненне возера Нарач ;выпрацоўваць уменні
характарызаваць герояў легенды, пашырыць слоўнікавы запас вучняў, развіваць
камунікатыўныя навыкі і рэфлексійныя здольнасці, творчасць; выхоўваць
маральнасць.
Тып урока: засваенне новай тэмы.
Абсталяванне: партрэт М. Танка, фотаздымкі возера Нарач, крыжаванка,
тлумачальны слоўнік беларускай мовы.
Эпіграф: Возера Нарач, прасторнае, чыстае!
Ты,
як паветра, такое празрыстае.
Ціхай пагодаю свеціцца дно, –
Ты
на планеце такое адно.
Ход урока
1.Арганізацыйны
момант.
2.Вызначэнне
тэмы ўрока.
– Каб вызначыць тэму ўрока, звернемся да крыжаванкі.
Адкажыце на наступныя пытанні:
1............
2…………
3…………….
4…………..
5……….
1.Як называецца фантастычнае
апавяданне, якое ўспрымаецца як верагоднае, хоць і не пацверджана дакументамі,
гістарычнымі фактамі (легенда)
2.Як завуць гераіню з твора, які вы
чыталі дома? (Галіна)
3.Які незвычайны, чарадзейны прадмет
быў у гераіні? (Люстэрка). Чым яно было незвычайнае? (Прадказвала лёс).
4.Хто зрабіў для гераіні гэта
люстэрка? (Васілёк)
5.У каго ператвараецца Галіна,
даведаўшыся пра смерць Васілька? (У чайку).
Ітак, усе словы адгадалі. А ці
ўспомнілі вы, пра што твор, які чыталі дома? (Пра ўзнікненне возера Нарач)
Давайце
вызначым тэму нашага ўрока. Будзем гаварыць пра ўзнікненне возера Нарач, пра
жанр легенды, пра герояў твора.
А
хіба мы не ведаем легенду пра возера Нарач? (Ведаем)
Хто
з’яўляецца аўтарам легенды “Нарач” (Народ)
А
хто з’яўляецца аўтарам легенды “Ля вогнішч начлежных”? (М. Танк)
Падумайце
і адкажыце на пытанні: як называецца легенда, аўтарам якой з’яўляецца
літаратар-пісьменнік, паэт? (Літаратурная)
Запішам
тэму “Літаратурная легенда М. Танка “Ля вогнішч начлежных.”
3.Мэтавызначэнне
Зыходзячы з тэмы, давайце разам паспрабуем вызначыць мэты нашага ўрока,
падумаем, што мы павінны зразумець і запомніць сёння на ўроку, чаму вучыцца:
Мэты:
-Узгадаць значэнне легенды.
-Пазнаёміцца з азначэннем літаратурнай легенды.
-Вучыцца характарызаваць вобразы персанажаў.
-Вучыцца выказваць сваю думку.
-Вучыцца працаваць калектыўна.
4.Знаёмства з новым матэрыялам.
Выразнае
чытанне артыкула “Вусная народная творчасць”
Пытанні
для абмеркавання прачытанага.
Чым
адрозніваюцца літаратурныя творы ад фальклорных (заўсёды маюць аўтара).
Якая
сувязь існуе паміж мастацкай літаратурай і вуснай народнай творчасцю (мастацкая
літаратура ўзнікла і развівалася пад уплывам сюжэтаў і вобразаў фальклорных
твораў).
Легенда
М. Танка ўзнікла пад уплывам народнага твора, яна звязана з гісторыяй
ўзнікнення возера Нарач. А што вы ведаеце пра гэта возера?
Зварот
да эпіграфа
Паслухайце
радкі з верша Васіля Жуковіча, узятыя ў якасці эпіграфа да ўрока і скажыце,
якім бачыць возера Нарач паэт? (Незвычайным, дзіўным, непаўторным).
Паведамленне
вучняў, якія выконвалі апераджальнае заданне, з дэманстрацыяй фотаздымкаў
возера Нарач.
Сапраўды,
возера Нарач незвычайнае: яно здзіўляе велічынёй сваіх водных прастораў. Нават
у яснае падвор’е супрацьлеглы бераг губляецца ў туманнай дымцы. Даўжыня возера
– 13 кіламетраў, шырыня – 10 кіламетраў. Глыбіня возера невялікая, але на
паўднёвым усходзе дасягае 25 метраў. Калі глядзець на возера зверху, з
самалёта, то кідаецца ў вочы яго акруглая форма. Можна з упэўненасцю сказаць,
што возера Нарач займае ў Беларусі першае месца па чысціні і празрыстасці вады.
Дно, усланае пяском і каменьчыкамі, добра бачна да глыбіні 7-10 метраў. Але не
толькі ў нашай краіне, а і далёка за яе межамі ведаюць пра возера Нарач, якое з
павагай называюць беларускім морам. З ім звязана шмат легенд беларускага
народа, яно ўслаўляецца ў паэзіі і прозе.
Не
мог абысці сваёй увагай гэтае возера і народны паэт Беларусі Максім Танк. Бо
менавіта ў гэтым цудоўным і маляўнічым кутку Беларусі, на Мядзельшчыне,
непадалёку ад Нарачы прайшло яго дзяцінства. Пясняр захапляўся прыгажосцю
возера і любіў слухаць цікавыя гісторыі пра яго, якія расказвалі рыбакі,
уладкаваўшыся ноччу ля вогнішча на адпачынак. Мусіць, таму твор і атрымаў такую
назву. Каб пераканацца ў гэтым, давайце звернемся да тлумачальнаго слоўніка і
даведаемся, што азначаюць словы з назвы.
Вонішча
– распаленая куча дроў, ламачча, агонь.
Начлег
– начны адпачынак, пасьба коней ноччу.
Начлежнік
– чалавек, які часова начуе дзе-небудзь, той, хто пасе коней ноччу.
Значыць,
ля вогнішч начлежных – гэта ля вогнішч начлежнікаў, людзей, якія часова начуюць
дзе-небудзь, ці людзей, што пасуць коней ноччу.
Як
мы бачым, наша меркаванне наконт назвы твора было правільным.
5.Фізкультхвілінка.
6.Замацаванне.
Ці
спадабаўся вам твор М. Танка?
Нагадайце,
хто з’яўляецца галоўным героям легенды? (Ганна, Васілёк і Барына)
Характарыстыка
вобразаў галоўных персанажаў легенды. Заданні для
абмеркавання.
1-ая
група Вобраз Галіны
А. Якой Вы ўяўляеце Галіну?
Б. Знайсці і зачытаць урыўкі, у якіх аўтар апісвае Галіну, яе знешнасць,
паводзіны.
В. Выбраць тыя рысы характару, якія найлепш характарызуюць Галіну: добрая,
злая, спагадлівая, жорсткая, нерашучая, верная, бессардэчная, вольнлюбівая,
смелая. Падмацуйце свае разважанні прыкладамі з тэксту.
2-ая
група Вобраз Васіля
А. Якім вы ўяўляеце Васілька?
Б. Знайсці і зачытаць урывак, у якім аўтар дае характарыстыку Васіля
В. Выберыце словы, якія найлепш характарызуюць Васілька: таленавіты, шчодры, злы, адданы, жорсткі,
адважны. Падмацуйце свае разважанні прыкладамі з тэксту.
3-ая група Вобраз Барыны
А. Якім вы ўяўляеце Барыну?
Б. Знасці і зачытаць урыўкі, у якіх
аўтар апісвае Барыну, яго паводзіны.
В. Выбраць тыя рысы характару, якія
найлепш характарызуюць Барыну: добры,
жорсткі, злы, высакародны, уладарны.Падмацуйце свае разважанні прыкладамі з
тэксту.
7. Абагульненне.
Што
называецца легендай?
Пра
якія незвычайныя, фантастычныя падзеі расказваецца ў творы “Ля вогнішч
начлежных?” (Люстэрка прадказвае лёс герояў, разбітае люстэрка ператвараецца ў
возера, Галіна ператвараецца ў чайку).
Якая
легенда называецца літаратурнай? (Аўтарам якой з’яўляецца літаратар-пісьменнік
ці паэт).
8. Выстаўленне адзнак.
10. Дам. заданне.
Скласці план да ўсяго твора, напісаць міні-сачыненне
“Нябачная папараць-кветка (Вобраз Галіны)
“За што мне спадабаўся Васілёк”
“Магнат ненавісны Барына”
Параўнаць будову твора з будовай народнай легенды “Нарач”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий